رله پتانسیل ( ولتاژ)

رله پتانسیل (ولتاژ)
این مدل از رله در موتورهایی که گشتاور راه اندازی بالایی دارند، به کار گرفته میشوند. عملکرد این مدل رله، مشابه رله جریان میباشد با این تفاوت که کنتاکتهای کلید آن در حالت عادی بسته میباشد. سیم پیچ (کویل) سلونویید یک بار به برق متصل شده و نیروی مغناطیسی به قدر کافی را برای باز کردن کنتاکتهای کلید و باز نگه داشتن آن در هنگامی که کمپرسور راه میافتد را به وجود میآورد.
نرخ ولتاژ طراحی شده زمانی که موتور به سرعت طراحی شده میرسد، رله بیشتر از ولتاژ تغذیه است و ولتاژ عبوری از کویل میتواند در بعضی مواقع بیشتر از دو برابر ولتاژ تغذیه باشد. هنگامی که قدرت از طریق جریان انتقال مییابد، کنتاکتهای رله بسته هستند. هر دو سیم پیچ موتور تحریک شده و به برق متصل میگردد و راه اندازی آغاز میگردد. هر دو سیم پیچ موتور تحریک شده و به برق متصل میگردد و راه اندازی آغاز میگردد. همان طوری که موتور سرعت میگیرد، جریان مغناطیسی قوی را به وجود آورد که پیستون و پل کنتاکت را کشیده تا جریان راهانداز را باز کند اما اجازه میدهد که کمپرسور توسط سیم پیچی محرک به کار خود ادامه دهد.
هنگامی که کنتاکتهای رله باز است، ولتاژ و جریان کویل کاهش خواهد یافت اما نیروی مغناطیسی قوی، به قدر کافی تامین خواهد شد که بتواند کنتاکتها را باز نگه دارد تا قدرت قطع نگردد. سپس کنتاکتها به حالت بسته برگشته و آماده اتصال مجدد میگردد. سیم کشی این مدل رله به صورت موازی است که بر خلاف مدل رله جریان به صورت سری سیم کشی میشود. یک نمونه اتصال رله ولتاژ در شکل زیر به نمایش گذاشته شده است.